tisdag 3 maj 2011

Mac-användare, start your engines!

Mac användare har länge levt med lägre risk än Windows användare. Det har pratats om att Mac skulle vara säkrare - men det korrekta ordet är förstås just att de utsätts för lägre risk. Men sedan ett par månader tillbaka har det dykt upp screenshots och information om att crimeware kit - mjukvara som används för att bygga upp botnät - varit på gång även till Mac.

Nu är dagen här då det finns att köpa. Och fler är på väg. Och det är mååånga Mac-ägare som förmodligen tror att de inte behöver oroa sig för antivirus till Mac alls.

"Behöver jag antivirus om jag kör Mac?"
Min svärmor var på en elkedja och skulle prata laptops och säljaren menade på att "Köp en Mac! De kan inte få virus" .. nu hade ju svärmor hört mig prata och trodde inte på det, men hur många går inte på det när en hip ung kille (som uppenbarligen är jätteinsatt!?) säger det?

Ja, nu är det dags att skaffa antivirus till Mac!
Well... Min analys är att tiden utan antivirus på Mac nu närmat sig sitt slut. Om det rör sig om dagar, veckor eller ett par månader vet jag inte, men det handlar inte längre om år. Ladies and gentlemen... Start your engines!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar