tisdag 9 augusti 2011

Google hjälper USA spionera i Europa

Google har nu även de medgett att de förser amerikanska underrättelsetjänster med data från och om deras användare. Även sådan data som ligger på europeiska servrar. Ingen överraskning eller något nytt i sig, särskilt inte eftersom det krävs av amerikansk lag, men ytterligare ett exempel på vikten av att inte lägga ut allt i molnet, utan hålla värdefull data för sig själv, inom sitt eget land. Också värt att komma ihåg att Microsoft gör samma sak med exempelvis Office 365. Trots att detta strider mot Europeisk lag.


Jag är en stor vän av att ha konkreta, offentliga exempel att peka på när jag säger "det här händer på riktigt just nu, det är något ni behöver ha med i beräkningen", istället för att behöva säga "lita på mig, det händer" eller poängtera att det är möjligt kopplad till någon grad av spekulation av hur ofta eller när det händer.

Faktum är att det är precis incidenter och artiklar som denna jag vill lyfta fram när jag talar med de som är mindre insatta i säkerhet. För mig fungerar det nämligen jättebra när någon annan förklarar sitt expertområde genom att peka på konkreta händelser, och jag tror de flesta har lättast att ta till sig av budskapet då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar