söndag 4 december 2011

MSBs utredning av Tieto-incidenten är meningslös?

Ingen kan väl vid det här laget ha undgått det stora haveriet hos Tieto. Det har påverkat mångas vardagsliv när system för instanser som apoteken (alla) och bilprovningen plötsligt får stora problem som i sin tur som propagerar ut sig till slutkunderna.

Olikt för mig så har jag hittills varit rätt tyst om det, för mig har det här inte varit några nyheter och jag har ställt mig vid sidan av för att se på spektaklet och vad omvärlden kommer fram till. Men efter dagens artikel i DN kan jag bara inte hålla mig längre från att säga någonting.

Flera parter har i samband med haveriet börjat skriva om att MSB nu utreder haveriet som om det vore något förmildrande. För läsare kan det också tyckas att "å så bra att någon gör något!". Låt mig då framföra en motsatt spekulation i den frågan. Att MSB utreder det här kommer resultera i ... ingenting. Inget nytt kommer komma fram. MSBs rekommendationer före incidenten kommer vara exakt de samma som efter. MSBs krav på myndigheter likaså. Vad utredningen kommer säga är att det är viktigt att tänka på riskerna när man lägger ut sin data, vilket (you guessed it) inte är några nyheter!


MSBs stora problem är nämligen att de inte når ut i verkligheten. Jag har skrivit om det tidigare, och kommer sannolikt få skriva om det igen eftersom man från myndighetshåll visat sig tvärdöva för den kritiken. Mitt favoritexempel på det är från i somras då Fredrik Sand och Patrik Fältström i en debatt gång på gång berättar att nuvarande arbete inte når ut, nuvarande krav inte följs och på mottagarsidan i den debatten sitter Marita Ljung från näringsdepartementet och Richard Oehme, chef för enheten för samhällets informationssäkerhet. Ifall ni inte vill se hela, kolla från 29 minuter in och framåt (särskilt 53.30 in är också intressant). Från myndighetssidan bemöts inte det här misslyckandet med annat än en attityd av att "jaja, det tar ju tid" och "det måste varje myndighet följa, det är inte upp till oss", men avsaknaden av handling är påtaglig.

Istället kan skönjas en förnekelse av att det ens finns några problem. Exempel: I sammanhanget att säkerhetsarbetet bland myndigheterna är en stor soppa med alldeles för många kockar som har oklara uppgifter, säger Marita bland annat att "Det viktiga är väl att vi upptäcker de hot som finns och kan identifiera de hot som finns". Jag håller inte med. Det viktiga är att riskerna identifieras, riskerna omhändertas, att det vidtas åtgärder och att det finns uppföljning. Det hela är mycket symtomatiskt för hur långt efter myndigheterna ligger i det här tänket. Att känna till hot som man varken värderar eller agerar på är ... inte särskilt mycket värt.

Och sedan konferensen i somras har MSB fortsatt i sitt spår att skriva dokument som är enkla att förkasta eftersom de är fortsatt verklighetsfrämmande och inte gör vad som behövs för att de ska vara underlättande för säkerhetsarbetet. Jag har framfört mina synpunkter om vad jag anser skulle underlätta, men håller inte andan för att de omhändertas, just med tanke på MSBs historik av att gräva ner sig i sin position och vara döva för synpunkter utifrån.

Och det är tyvärr i allt det här problemet ligger. Från departements och styrningshåll tycker man att allt är bra - trots att det uppenbart saknas åtgärder, trots att det uppenbart saknas uppföljning, trots att det uppenbart saknas konsekvenser för ledningen som inte omhändertar de risker som finns.

Som medborgare är jag inte alls nöjd över hur informationssäkerhetsarbetet bland svenska myndigheter bedrivs.

För det privata så anser jag som tidigare att det skall sköta sig självt. Om ett företag vill ta riskfyllda beslut skall det vara fritt fram att göra det. Men myndigheter måste ha en gräns för hur oförsiktiga de får vara, det måste finnas krav för hur man ska bygga samhällskritiska system och jag vet inte hur mycket det behöver fumlas bland myndigheterna innan det framstår som självklart.

Till MSB: jag vet att ni läser, och jag skulle bli glad om ni visar att jag har missuppfattat situationen. Kom fram och kommunicera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar