onsdag 17 november 2010

Swedbank nere, igen...

Igår eftermiddag och kväll var stora delar av Swedbanks IT-system otillgängliga. Internetbanken var nere, telefonbanken var nere, det gick inte att hämta ut pengar från bankomaterna och Maestro-korten gick inte att betala med.

Det här är inte första gången Swedbank har avbrott. Faktum är att Finansinspektionen rapporterade 2008 om att Swedbank och avbrott i den IT-stödda verksamheten hade ett starkt samband. Finansinspektionen konstaterade bland annat att: "Sparbankerna som är beroende av Swedbank för sin it-drift rapporterar markant fler avbrott än övriga sparbanker."

Då, 2008, när Anna Sundblad på Swedbank konfronterades med dessa siffror i Computer Sweden, lät det såhär: "– Det är ju inte bra när det blir stopp. Men kunderna har alltid kunnat nå oss, om internetbanken har legat nere har telefonbanken fungerat, och vice versa."

Not this time.

Den stora frågan jag egentligen vill lyfta fram med det här är att det finns inga legala krav på att bankerna ska vara tillgängliga 24/7, men det finns däremot en stor förväntan om det från samhällets sida. Situationen är precis den samma när det gäller mjukvara och säkerhet.

Jag har mer än en gång stött på mjukvarutillverkare som säger att säkra system inte är något deras kunder efterfrågar och därför anser tillverkarna att det är helt ok att leverera system med fler hål än en schweizerost.

Jo, visst, kunderna är generellt dåliga på att kravställa säkerhet, men det finns ändå en stor förväntan om det. På samma sätt som att när jag köper en bil så kravställer jag inte att gaspedalen inte ska fastna i full gas, eller att ratten inte ska lossna när jag kör... även utan specifik kravställning är det rimligt att ha en förväntan om en viss basnivå.

Här är min debattartikel i TechWorld från 2009 då jag manade till bättre kravställning från kunderna. Det står jag fortfarande fast vid.

... och skulle det vara så att man prioriterar bankens tillgänglighet väldigt högt så gör man gott i att lämna Swedbank. Det är inte en isolerad incident, Swedbank har uppenbarligen systemfel som de har svårt att komma tillrätta med.

Personligen har jag ett möte med mitt lokala Swedbankkontor om två veckor för att diskutera att bli kund hos dem. Så länge de ersätter mina förluster är deras IT-problem inte något jag är villig att betala flera tusen kronor per år för att slippa. Däremot kommer jag kanske luta åt en konkurrent om konkurrentens erbjudande är liknande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar